onsdag 12 augusti 2020

Mio dålig

Blev inga 4 veckors foto igår då det var helt andra saker som hände.
 Märkte när jag kom upp kl 6.30 att Mio haltade , var vinglig i bakpartiet och en temp bekräftade feber. Lite småpanik när jag upptäckte att de inte öppnar förrän kl 8.00 i Hässleholm på djursjukhuset.Ringer dygnet runt öppna Helsingborg som är mitt i skiftbyte och mycket klokt säger att du är inte här tidigare än de öppnar i Hässleholm. Men jag är Inte känd för att ha tålamod och vänta är minsann en pärs.
Men  Mio äter frukost och är för övrigt inte allmänpåverkat. 
Hänger på låset kl 8.00 på djursjukhuset i Hässleholm och får komma in direkt med Mio och valparna för en första undersökning. 


Den gick väldigt snabbt och prover togs . Mio lugn som en ko och låter alla göra vad de vill.
 Veterinären misstänkte livmoderinflammation där bakterier spridit sig ut i leden .
 Att operera bort livmodern rekommenderades, ett ultraljud bokades  för att  bekräfta diagnosen . 
Valparna mådde bra och sov gott i hundkorgen under tiden Mio undersöktes.


Lång väntan som vi beslöt att tillbringa i bilen. Vi som ALLTID har hundburen i hade det inte idag. Så jag hade bäddat där bak.



 Vi har ju stor bil så gott om plats för alla. Mio diade valpar och jag oroade mig.



 Efter kanske 2 timmar blev det äntligen dags och Mio undersöktes noggrant . Hon låg på rygg i 20 min och slumrade under ultraljudsundersökningen.Livmodern och hela buken undersöktes noga. Snacka om att hon fick beröm. Sen blev det ny väntan och en lite positivare diagnos. Livmoder inflammation men inte hormonell utan bakteriell och den behandlas framgångsrikt med antibiotika. Men ledkapseln skulle spolas  då den var inflammerad och fler prover tas. Då började långa väntan 


 inte förrän 16.30 hämtade de Mio för undersökning mm. Den väntan var dryg. Var till och med inne och frågade om de glömt oss där ute i bilen.
Väl inne igen tog de Mio och gick iväg och hon sövdes. Tog ca en timme och diagnosen bekräftades . En ganska groggy Mio kommer utrullandes på vagn damen vägrade bestämt att gå. 
Vi hjälptes åt med att få ut alla i bilen. Antibiotika spruta fick hon efter undersökningen och nu fortsätter vi med tabletter hemma. Hon la sig till rätta där bak och började dia de små. Sen tog det "bara" 2 timmar till innan Agria reglerat och vi kunde åka hem. Mio är trött men inte för trött för att tigga mat från husse. Provsvaren av bakteriodlingarna tar 1-2 dagar. Ev behövs fler spolningar av ledkapseln kan behövas .Allt känns nu lugnt och Mio har tagit det lugnast av alla. Glad att det upptäcktes så snabbt.. Vetten sa att såna här grejor kommer fort . Allt beröm åt Hässleholms djursjukhus som trots väntan ( de hade massor av akutfall) gjorde sitt allra bästa och var så bra i sitt bemötande och hjälpsamma. Fick bla parkera var jag ville där det fanns skugga stod långt utanför parkeringen tryckt intill huset. Nu tar vi nya tag. 
Fint rosa bandage fick hon också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar